Husk de nye regler om OSS, hvis du er webshopejer
Ejer du en webshop? I så fald skal du være opmærksom på, at der kom nye regler fra EU den 1. juli 2021. Reglerne medfører, at dig der ejer en webshop, som er leveringsdygtig til forbrugerne i EU, kan opkræve den lokale moms i modtagerlandet.
Reglernes formål er at gøre det nemmere for de webshops, der er leveringsdygtige til forbrugerne i EU. Med de nye regler må du nemlig opkræve den lokale moms i landet – også uden at have en lokal momsregistrering. Hvis du gerne vil vide mere om de nye OSS regler, kan du læse mere hos TiMEVAT lige her: https://www.timevat.com/services/one-stop-shop/.
Sådan fungerer de nye OSS regler
Reglerne er opfundet med tanke på, at det skal være nemmere at være webshopejer i EU. Derfor er der dog stadig nogle krøller ved reglerne, som du bør være opmærksom på. Blandt andet kan det være nødvendigt for dig at ændre i administrationen af din udenlandske moms. Ligesådan kan det være nødvendigt, at du justerer i både din webshops system samt dine ERP-systemer. På den måde kan du bedre håndtere momsen på korrekt vis.
Særligt for danske webshops
Hvis du læser denne artikel, ejer du formentlig en dansk webshop. I det tilfælde, bør du være informeret om, at du bør huske at tilmelde dig OSS EU-ordning i Tast Selv på SKATs hjemmeside.
Har dit firma et lager i et andet land, skal du dog stadig have en lokal momsregistrering. Dette forbehold gælder især for dig, der sælger dine varer ved hjælp af digitale markedspladser.
Hvis du handler på Amazon fulfillment (FBA)
Mange danske webshops handler via Amazon fulfillment. Det kan du også sagtens blive ved med, men du bør vide hvordan OSS reglerne påvirker platformen.
Hvis du sælger via FBA, har du formentlig et lager i et andet EU-land end Danmark. I så fald er det vigtigt, at du har et momsnummer i det pågældende land. Dine varer bliver nemlig solgt og leveret fra det lokale lager, mens selve faktureringen foregår gennem Amazons platform.
Hvis du anvender FBA til at sælge dine varer, skal du være opmærksom på, at din data bliver behandlet korrekt. Det er nemlig vigtigt, at du får indberettet din data korrekt til både de lokale myndigheder og så SKAT.
Momsen skal placeres korrekt
Amazon har desuden ændret deres faktureringsproces fra den 1. juli 2021. Det betyder, at de ikke længere udsteder fakturaer til forbrugerne automatisk, når der bliver foretaget et fjernsalg.
Hvis du gerne vil blive ved med at udstede automatiske fakturaer fra Amazons platform, kræver det, at du aktivt går ind og tilmelder dette på platformen. Alternativt skal du selv begynde at udsende fakturaer til forbrugerne.
Virker OSS uoverskueligt?
Hvis du synes, at de nye regler virker komplicerede og uoverskuelig, er du bestemt ikke alene med følelsen. I så fald kan det være en god idé at kontakte et internationalt økonomi- og eksporthus. Her vil du møde en række eksperter, der kan hjælpe dig med at implementere de nye regler i din webshop.